Het is niet goed gesteld met de informatievoorziening over allergenen in onze voeding. Tot die conclusie komt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In 2021 werden ruim 5.000 bedrijven geïnspecteerd op naleving van de regels voor het verstrekken van allergeneninformatie. En bij de supermarkten, ambachtelijke bedrijven en de horeca bleek het vaak mis te gaan.
Bij de horeca gaat het het vaakst mis. In bijna twee op de drie horecabedrijven wordt niet voldaan aan de NVWA-eisen. Van de 3.196 horecabedrijven (o.a. restaurant, hotel, cafetaria) waren er 2.088 (65%) in gebreke. Bij de ambachtelijke bedrijven (o.a. bakker, ijssalon, slager) ging het om 977 (51%) van de 1.910 bedrijven en binnen de sector retail (o.a. supermarkt en toko) om 191 (41%) van de 471 bedrijven. In totaal heeft de NVWA 3.990 maatregelen opgelegd waarvan 3.399 schriftelijke waarschuwingen en 591 boetes van 525 euro.
Sinds 2021 is allergeneninformatie, naast het toezicht op onder andere hygiëne en plaagdierbestrijding, een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht en retail. Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Omdat veel ondernemers niet voldoen aan de wetgeving voor het verstrekken van allergeneninformatie zal de NVWA ook dit jaar actief toezien op allergeneninformatie bij bedrijven.
Als de inspecteur een tekortkoming constateert, volgt een waarschuwing. De ondernemer krijgt dan enige tijd om de overtreding op te heffen. Blijft de ondernemer in overtreding, dan volgt een boete én moet alsnog worden gezorgd dat de allergenen worden vermeld.
Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden of een allergische reactie van kunnen krijgen. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk. Daarom moet iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt vooraf vermelden welke van de veertien allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen) worden gedaan. Hierbij moet er wel ergens in het bedrijf een melding zichtbaar zijn voor de consument, zodat duidelijk is waar de informatie kan worden gevraagd.
Bron